اوقات شرعی
سوره شناسی

 


شماره خبر :٥٤٥٧٣٦   تاریخ انتشار خبر : شنبه ٣ آذر ١٣٩٧
 
جلسه هم‌اندیشی بررسی‌مسائل و چالش‌های فرهنگی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.
جلسه هم‌اندیشی به منظور بررسی مسائل و چالش‌های فرهنگی در دانشگاه، دوشنبه 28 آبان ماه، با حضور دکتر صدوق رئیس دانشگاه و با حضور تعدادی از اعضای هیئت رئیسه، جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سخنانی با قرائت حدیثی از پیامبراكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) گفت: حضرت رسول(ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: أن يَهدي اللّه ُ بكَ رجُلاً واحِدا خَيرٌ لكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ؛ اگر یک نفر به واسطه تو هدایت شود از آنچه آفتاب بر آن می‌تابد بالاتر است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با قرائت بخشی از فرمایشات پیشین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها «کار فرهنگی در دانشگاه» را تشریح نموده و می فرمایند: "باید کار فرهنگی دانشگاه این‌جوری باشد که افرادی تربیت کند مؤمن، متخلّق با اخلاق خوب و انقلابی؛ کار فرهنگیِ درست آن چیزی است که جوان ما را انقلابی بار بیاورد. معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور، کشورش را واقعاً دوست داشته باشد، دوستدار نظام، دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی. افرادی تربیت بشوند با اعتمادبه‌نفس، با انگیزه، سرشار از امید؛ با فهم درست از موقعیّت کشور؛ استقلال فکری، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی، استقلال اقتصادی؛ مؤمن به مبانی انقلاب و نظام، مؤمن به فرهنگ اسلامی، خوش‌بین، خوش روحیّه. کار فرهنگی این است".
حجت الاسلام پور ذهبی با تاکید بر مشارکت همه دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه در فعالیت های فرهنگی تاکید کرد: در دانشگاه دچار خلاء فرهنگی هستیم و به نظر می‌رسد تمرکز بر روی مسائل فرهنگی کم است. کار فرهنگی تنها وظیفه نهاد مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی و اجتماعی نیست و مشارکت فعال تمامی بخش‌ها و اعضای دانشگاه را می طلبد. 
دانش آموخته دانشگاه زمانی می تواند برای خود و جامعه موثر باشد که به زیور فرهنگ آراسته باشد
دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری این جلسه را  بررسی مسئله بسیار مهم «فرهنگ در دانشگاه» و همفکری دربارۀ مشکلات و چالش‌های فرهنگی و تربیتی در دانشگاه عنوان کرد و افزود: طی سالیان گذشته بیشتر آموزش و پژوهش محور و کانون اصلی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌ها در دانشگاه‌ها بوده، باید اذعان کنیم که مبحث مهم فرهنگ در این بین مغفول مانده است.
 
اعضای هیئت علمی به دلیل تعامل نزدیک و رودر رو با دانشجویان در نوک پیکان مسولیت خطیر تجهیز دانشجو به معرفت آموزشی و فرهنگی شدن دانشجو قرار دارند
 دکتر صدوق به نقش دانشگاه‌ها در فرهنگ جامعه اشاره و تاکید کرد: دانشگاه وظیفۀ انتقال، بازتولید و ارتقای فرهنگ را بر عهده دارد. در دانشگاه برای آموزش و پژوهش یک نظام مدون وجود دارد اما حوزه فرهنگ اینگونه نیست. تربیت درست، هنر است و نیاز به تدبیر دارد، نیل به این مقصود، مشارکت فعال اعضای هیأت علمی و دانشجویان به عنوان کارگزاران اصلی فرهنگ در دانشگاه را می طلبد.
دکتر صدوق، با اشاره به ویژگی‌های یک دانش آموختۀ خوب گفت: دانش آموخته دانشگاه زمانی می‌تواند برای خود و جامعه موثر باشد که به زیور فرهنگ آراسته شده باشد، فرهنگ در این تعریف، مفهوم گسترده‌ای است که از یک سو مواردی از جمله اخلاق، آداب، رفتار و تمام حوزه‌های تشکیل دهنده هویت یک فرد را شامل می‌شود و از سوی دیگر مفهمومی است که استوار بر ارزش‌های دینی و سیرۀ پیغمبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام است.
 
دانشگاه بهترین و موثرترین مکان در فرایند فرهنگی شدن است
دکتر صدوق، فرهنگ را ضامن موفقیت دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم جوانان را در دانشگاه، به زیور فرهنگ و اخلاق آراسته و ابزار و بسترهای لازم برای شکل‌گیری هویت و شخصیت را برای ایشان مهیا نمائیم مانع سرگشتگی و انحطاط اخلاقی دانشجویان خواهیم شد.
رئیس دانشگاه، با اشاره به جایگاه و نقش دانشگاه در فرآیند«فرهنگی شدن» افزود: دانشگاه صرفاً محل آموختن یک شاخه از علم نیست، دانشگاه بهترین و موثرترین مکان در فرایند فرهنگی شدن است و دورۀ کارشناسی بهترین دوره برای شکل‌گیری شخصیت و هویت اخلاقی جوانان است؛ این دوره اوج زمان شکل‌گیری شخصیت جوان است.
 
بستر فرهنگی که دانشجو در آن رشده کرده است، در آینده ضامن بهره‌وری مناسب از دانش و مهارتی است که در دانشگاه فرا گرفته است
 رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: تجهیز دانشجو به عنوان یک جوان نخبه به معرفت آموزی، جهان‌بینی و هویت به‌منظوریافتن گمشدۀ وجودی، وظیفه و مسئولیت دانشگاه‌ها است؛ بی شک استادان و اعضای هیئت علمی به دلیل تعامل نزدیک و رو در رو با دانشجویان، در نوک پیکان این مسئولیت خطیر قرار دارند.
 
اعضای هیأت علمی عناصر کلیدی و اصلی فرهنگ در دانشگاه هستند
رئیس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: رفتار، سلوک و منش استادان الگوی بی‌بدیل و تاثیرگذار بر دانشجویان است. مشارکت فعال اعضای هیأت علمی به عنوان عناصر کلیدی و اصلی فرهنگ در دانشگاه، بازوی توانمندی برای دانشگاه برای انجام رسالت مهم بازتولید و انتقال فرهنگ است. نه تنها استادان بلکه کارکنان دانشگاه نیز در برخورد با دانشجویان باید دقت نظر داشته باشند. بی‌شک، بستر فرهنگی که دانشجو در آن رشده کرده است، در آینده ضامن بهره‌وری از دانش و مهارتی است که در دانشگاه فرا گرفته است.
 
تعامل صمیمانه و ایجاد فضای سالم همکاری در بین اعضای هیئت علمی، بستر شکوفایی علمی، اخلاقی و فرهنگی را برای دانشجویان فراهم می‌کند
 
  دکتر صدوق با تأکید بر نقش رؤسای واحدها مختلف دانشگاه در فعالیت‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها حسب دایرۀ وظایف، اختیارات و ابزارهای قانونی که در اختیار دارند باید بر مسائل، اتفاقات و جریانات مجموعۀ تحت مدیریت خود نظارت و اشراف کامل داشته باشد. تعامل و ارتباط همراه با دوستی و صمیمیت و ایجاد فضای سالم همکاری در بین اعضای هیئت علمی یک دانشکده و پژوهشکده بستر شکوفایی علمی، اخلاقی و فرهنگی را برای دانشجویان فراهم می‌کند و این وظیفۀ مهم نیز از جمله مواردی است که باید با تدبیر و تمهید رئیس آن مجموعه رخ دهد تا دانشجویان و دانشگاه از ثمرات فضای علمی معطر به اخلاقیات بهره‌مند شوند.
 
اعتقاد دارم با ایجاد فضای گفتمان، مسیر برای سوق دادن داوطلبانۀ دانشجویان به سمت یک ارزش و دوری از یک ناهنجاری و ضدارزش هموار خواهد شد و مطمئناً این روش موثرتر و تاثیرگذارتر از تذکر و توبیخ خواهد بود
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود بر امیدبخشی به دانشجویان تاکید کرد و اظهارداشت: دانشجویان و جوانان، مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه‌های کشور هستند و ایجاد روحیۀ امید به آینده در بین دانشجویان در اولویت قرار دارد. اعتقاد دارم با ایجاد فضای گفتمان، مسیر برای سوق دادن داوطلبانۀ دانشجویان به سمت یک ارزش و دوری از یک ناهنجاری و ضدارزش هموار خواهد شد و مطمئناً این روش موثرتر و تاثیرگذارتر از تذکر و توبیخ خواهد بود.
 
سخنان دکتر واعظی معاون فرهنگی و اجتماعی
دکتر واعظی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با بازتعاریف مفهوم «فرهنگ در دانشگاه» گفت: فرهنگ در دانشگاه بر مجموعه‌ای از ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی دلالت دارد. وظیفه دانشگاه صرفاً آموختن یک مهارت در یک رشتۀ علمی به دانشجویان نیست  بلکه باید بتواند دانشجویان را در سه حوزۀ یاد شده نیز تربیت نماید.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: قطعاً دانشگاه جدا و منفک از فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ای که در آن قرار دارد نیست و رسالت‌هایی در برابر جامعه برعهده دارد، براین اساس باید تلاش نماییم تا ارزش‌های دینی، اسلامی و انقلابی در دانشگاه حفظ شود.
دکتر واعظی با برشمردن چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در برنامه‌های فرهنگی عمدتاً به کلی‌گویی بسنده می‌کنیم این در حالی است که برای فعالیت فرهنگی، نیازمند ایده هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی در ادامه، برخورد سلبی با دانشجویان را نازل‌ترین نوع اقدام دانست و تاکیدکرد: باید به گونه‌ای برخورد شود تا دانشجو به این باور برسد که باید ارزش‌ها و هنجارها را رعایت نماید. مسئله و چالش آنجاست که برای رسیدن به این هدف، چه ایده‌ای وجود دارد و اقدام عملیاتی تاثیرگذار کدام است؟
در بخش دوم از این نشست، تعدادی از رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها با مطرح کردن نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود به بررسی چالش‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان پرداختند. اهم نکات مطرح شده به شرح زیر است:
·       دکتر حیدری، رئیس پژوهشکده خانواده: برنامه‌ریزی دقیق برای اوقات فراغت دانشجویان و طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه جذاب برای دانشجویان، مانع و سدی در برابر بسیاری از ناهنجاری‌های دانشجویان خواهد بود.
·       دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز: باید پارادایم‌های جدید در حوزه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی تعریف شود.
·       دکترسعیدی، رئیس دانشکده الهیات و ادیان: باید به فرهنگ نگاه سیستمی و عملیاتی داشته باشیم. مدیران دانشکده‌ها باید نظارت و پایش بیشتری درباره اعضای هیئت علمی و کارکنان در رعایت مسائل فرهنگی داشته باشند.
·       دکترتوسلی، رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسما: برای اصلاح امور و اصلاح دیگران نخست باید خود را اصلاح کرد و تغییرات مثبت را از خود شروع کنیم.
·       دکترکامبوزیا، رئیس پژوهشکده علوم محیطی: برای تدوین برنامه و طرح در حوزه فرهنگ باید عوامل پنهان را مدنظر قرار داد. علم در نفس خود اخلاق خودش را دارد. استادان باید بر راستگویی، درستکاری و رعایت اخلاق پیشقدم و الگوی دانشجویان باشند. در حوزه فرهنگ باید ایده‌های جدید داشته باشیم.
·       دکتر نیک‌روش، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی: در کلاس درس، اخلاق حرفه‌ای باید درکنار فنون علمی به دانشجو آموزش داده شود. در حوزۀ تربیت و ارزش‌های اجتماعی تا وقتی خود را اصلاح نکرده باشیم نمی‌توانیم آن را به دیگران منتقل نماییم.
·       دکتر فارسی، رئیس دانشکده تندرستی و علوم ورزشی: برای منابع انسانی دانشگاه باید برنامه تدوین کنیم. باید نظارت بیشتری بر رفتار کارکنان در برخورد با دانشجویان صورت گیرد.
·       دکتر حسینی، رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی: برای نهادینه‌شدن ارزش‌ها، باید از بروز رفتارهای ناهنجار در دانشگاه جلوگیری و ممانعت بعمل آید. برای شادابی و نشاط دانشجویان باید برنامه‌ریزی کرد.
·       دکتر مظاهری، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی: فرهنگ پدیده‌ای عمیق و بسیار پیچیده است اگر از عمق  جان صورت نگیرد و در ظاهر باقی بماند ضد فرهنگ‌هایی مانند نفاق و دورویی در جامعه فرصت بروز پیدا می‌کند. باید نظام‌نامه فرهنگی برای کارکنان و اعضای هیئت علمی تدوین شود.
·       دکتر قاسم‌پور، رئیس پژوهشکده گیاهان ومواد اولیه دارویی: ذات و فطرت انسان به سمت خوبی است. با پیشرفت فناوری و تحولات دنیای کنونی، نیازمند تغییر در روش هستیم. تعیین ضرایب حوزه فرهنگی در دانشگاه باید در قالب یک طرح تحقیقاتی تعریف شود.
·       دکتر گنجعلی، رئیس دانشکده علوم ریاضی: باید سطح مشارکت دانشجویان را در برنامه‌های فرهنگی افزایش دهیم.

 

[]

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج