اوقات شرعی
سوره شناسی

 


شماره خبر :٥٥٧٢١٦   تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ٨ مرداد ١٣٩٨
 
گزارش آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان»
آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» تألیف سرکار خانم دکتر جمیله علم‌الهدی​، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ با حضور جمعی از دانشگاهیان و صاحب‌نظران در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» تألیف جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ با حضور جمعی از دانشگاهیان و صاحب‌نظران در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این مراسم، دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه، دکتر سعید رضاعاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و دکتر جمیله علم الهدی به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین در این نشست تعدادی از اعضای هیئت رئیسه، روستی دانشکدهها و پژوهشکده ها و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سایر دانشگاه ها و دانشجویان و علاقمندان به مباحث تربیتی حضور داشتند.

 

دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در سخنانی با خیرمقدم به دبیر شورا عالی فرهنگی گفت: حضور دکتر عاملی در شورای عالی فرهنگی فرصت مغتنمی برای دانشگاهیان است و امیدواریم با یمن حضور ایشان، شورا فعال‌تر و پویاتر مسائل کلان فرهنگی، علمی و آموزشی کشور را دنبال نماید و بر غنای اسناد بالادستی بیافزایند و دانشگاه‌ها در مسیر درست‌تری و آموزش عالی کشور در مسیر منسجم‌تری قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به وجود مسائل و مشکلات در حوزه فرهنگی کشور اظهار داشت: حوزه فرهنگی کشور متأثر از بحران‌های اقتصادی و معیشتی و برخی عوامل بیرونی آسیب‌پذیر شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی با امکانات و ظرفیت‌های می‌تواند در حل این آسیب‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

دکتر صدوق، با اشاره به جلسۀ رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» خاطرنشان کرد: کتاب ارزنده «نظریه اسلامی رشد انسان» به دنبال قرارداد پژوهشی بین دانشگاه شهید بهشتی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دکتر علم الهدی تألیف شده و بخشی از یک فعالیت علمی بزرگ است که پیش‌ازاین دو جلد کتاب در حوزه تعلیم و تربیت منتشرشده است. این کتاب زیر بنای جدید فکری برای علم در دانشگاه‌ها فراهم خواهد آورد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بخش هایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» تصریح کرد: کتاب اساساً بر این فرض تکیه دارد که تبیین‌های فلسفی که درباره ساختار وجودی انسان ارائه‌شده عمدتاً به ماهیت انسان و ابعاد وجودی آن تکیه داشته و انسان را در وضعیت ایستا متصور شده‌اند و تاکنون به سیر حرکت، تغییرات و تحولات وجودی و عوامل مداخله‌گر در تحولات رشد انسان کمتر توجه شده است.

دکتر صدوق در ادامه به مبانی فکری و فلسفی در تألیف این کتاب اشاره کرد و گفت: در نگارش این کتاب از مکتب صدرایی، حکمت متعالیه و رویکرد حرکت جوهری به‌عنوان نگاهی نو به عالم هستی و ذات قدسی حاکم برجهان، الهام گرفته‌شده است؛ در این دیدگاه هویتی واحد جهان را تبیین می‌نماید و در این حیطه هم پدیده‌های مجرد و هم پدیده‌های مادی به مأخذ قدسی اصلی بازمی‌گردند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: در فصل‌های مختلف این کتاب بر آیات قرآن، احادیث و نظرات فلاسفه و عرفا به انسان تکیه شده است، این ارجاعات وسیع بر غنای کتاب افزوده است.

دکتر صدوق با اشاره به علت و معلول بودن انسان و شرایط محیطی گفت: برخی از علما انسان را دست‌پرورده تام و تمام محیط طبیعی می‌دانند و برای هر رفتار و خلق‌وخوی انسان یک عامل مادی را متصور می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: فهم روشن از مباحث این کتاب نیاز به دانش وسیع فلسفی، نگاه دینی، قرآن‌شناسی و نگاه قدسی به جهان دارد، همچنین باید با جهان‌بینی عرفا آشنا بود. این کتاب تلاش دارد به زبان ساده و روان پیام اصلی خود را ابلاغ نماید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سپس به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانی با قدردانی از تلاش‌های دکتر جمیله علم الهدی، کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» اثر ارزشمندی خواند و آن را محصول تفکر جمعی دانست و اظهار داشت: این کتاب در 10 فصل و به‌صورت بین‌رشته‌ای تألیف شده است، هم رویکرد فلسفی دارد و هم به هستی و انسان به‌عنوان امر کانونی در هستی و انسان در پیوند با طبیعت پرداخته است. این کتاب یک بنیان نظری قوی برای تعلیم و تربیت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تعلیم و‌ تربیت موضوعی است که رسالت انبیا (ع) پشت آن است؛ انبیا برای تعلیم و تربیت، ابلاغ پیام خدا و تزکیه نفوس مبعوث شدند. توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که بنیان هدف‌گذاری گام دوم حوزه تعلیم و تربیت تمرکز دارد. خودسازی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی، سه هدف کیفی بیانیه گام دوم است؛ معظم له در مقدمه می‌فرمایند که در گام اول انقلاب هم این سه هدف مدنظر بود ولی به دلیل اینکه مسیری را طی کردیم که منجر به تحقق اصل انقلاب اسلامی محقق شد و به‌تبع آن نظام اسلامی شکل گرفت، باید سه‌گام را طی می‌کردیم که منجر به تحقق دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی می‌شد. تعلیم و تربیت محوری‌ترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: تعلیم و تربیت مانند حوزه‌های دیگر تحت تأثیر ادبیات گسترده غرب قرار دارد، بی‌تردید اینکه ما از تجربه و دانش علوم دنیا استفاده نکنیم، فرض غلطی است، اما غفلت از منابع اصلی خودمان و تمرکز به دکترین‌های تعلیم و تربیت که بیشتر بنیان سکولار داشته و کمتر توجه به خالق هستی دارد، خطری است بزرگ است. جدا شدن مطالعات انسانی از دین، تعلمیم و تربیت را به موضوعی کاریکاتوری بدل می‌کند و نتیجه آن آسیب‌ها و خطرات اجتماعی است که امروز با آن موجه هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی افزود: آمریکا، در سال 2016 بالغ‌بر ۴۱۰ میلیارد دلار از منابع خود را برای جبران خسارت‌های اجتماعی از جنس بدرفتاری با کودکان، مصرف الکل و مواد مخدر و غیره هزینه کرده است، مدل‌های تعلیم و تربیت حاکم در جوامع، یکی از دلایل به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی است و طرح برابری جنسیتی یکی از این مدل‌ها است؛ برابری جنسیتی اساساً با تکوین ناسازگار است زن و مرد تفاوت‌های روحی و رفتاری دارند نگاه برابر به زن و مرد سوءاستفاده آر مفهوم حقوق بشر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تحلیل نقاط ضعف روش‌شناسی اظهار داشت: بنیان علوم جدید به متمایل به روش‌های تجربی است، این روش‌ها مبتنی بر آزمون‌وخطاست و ابطال‌پذیری خصیصه مهم آزمون‌وخطا است و ازاین‌رو به نتیجه قطعی نخواهد رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی تأکید کرد: در دانشگاه نگاه جانب‌دارانه وجود دارد وقتی از دین صحبت می‌کنیم می‌گویند این علم است گویی دین، علمی نیست درحالی‌که بنیان دین بر علم و عقلانیت است و اساس دین بر حکمت و عقلانیت است. امروز در دنیای غرب توجه به دین به‌صورت محوری مطرح است. جوامع غربی با دور شدن از دین دچار سرخوردگی‌های جدی شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امیدوارم با نگارش این کتاب به سمت تعلیم و تربیت اجتماعی حرکت نماییم. در مبحث تعلیم و تربیت عواملی مانند خانواده، روابط اجتماعی و ارتباطات فردی و روابط بین قومی و گروهی و بین فرهنگی موضوعیت پیدا می‌کنند. مزاحمت‌های اجتماعی یک پدیده اساسی است که امروز با آن موجه هستیم. جوانی که مزاحمت ایجاد می‌کند طبق قانون باید پاسخگو باشد. اضطراب اجتماعی، مزاحمت‌های نظام اداری و روابط اجتماعی هم نیازمند به تعلیم و تربیت اجتماعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی در پایان سخنان خود گفت: اگر تعلیم و تربیتی داشته باشیم که در آن توحید و روحیه گره‌گشایی از کار مردم وجود داشته باشد، حجم بزرگی از مسائل اجتماعی کاهش خواهد یافت. صرفاً با قانون و مقررات نمی‌توان جامعه را اصلاح کرد، 12 هزار قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی وجود دارد؛ نیازمند خودانگیختگی که محصول تعلیم و تربیت است داریم تا فرد باانگیزه فردی و درونی عمل نماید.

دکتر جمیله علم‌الهدی در نشست رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان گفت: اهمیت و مقام زن در اسلام از مواردی است که باید با صدای بلند مطرح کرد، نقش زن در جامعه از مباحثی است که از طریق آن، ناجوانمردانه جمهوری اسلامی از سوی دشمنانش موردحمله قرا می‌گیرد؛ برگزاری این نشست نشان از این دارد که زنان در جمهوری اسلامی می‌توانند در فعالیت‌های علمی حضورداشته باشند در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل و تدریس نمایند در بهترین دانشگاه‌های ایران کتاب منتشر نمایند و اساتید آن دانشگاه و علمای آن جامعه به آنان احترام بگذارند.

مؤلف کتاب نظریه اسلامی رشد انسان، افزود: حضرت امام سال‌ها پیش و بافاصله کوتاهی از انقلاب سیاسی، بحث انقلاب فرهنگی مطرح نمودند، پیش‌ازاین در کتاب «نهضت تربیتی امام خمینی» نوشته‌ که امام خمینی برای انقلاب سیاسی ابتدا یک انقلاب تربیتی کردند و‌ توانستند افراد بسیاری را به‌پای مبارز، جنگ و دفاع مقدس بیاورند.

دکترعلم‌الهدی تصریح کرد: همان‌طور که امام در نظریه حکومت اسلامی فرمودند که هدف از این تشکیل حکومت اسلامی پرورش انسان است، اما متأسفانه برنامه‌های توسعه‌ در ایران با رویکرد اقتصادی که داشتند و دانشگاه‌ها و مدارس ایران حول محور اقتصاد سازمان‌دهی شدند.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری افزود: دو روایت از فلسفه سیاسی و اقتصادی تعلیم و تربیت در ایران وجود دارد، نخست نگرش سوسیالیستی که در این مدل، آموزش دولتی و رسمی دنبال شد و دانشگاه‌ها و مدارس در چارچوب قواعد دولت‌محور ساماندهی شدند؛ با ناکارآمدی این مدل، فلسفه‌های لیبرال در حوزه تعلیم و تربیت کشور رسوخ پیدا کرد و مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در قالب بنگاه اقتصادی دیده شدند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، محدود کردن تعلیم و تربیت را به چند رشته علمی انحراف دانست و گفت: همه رشته‌های علمی در تعلیم و تربیت دخالت دارند و نمی‌توان مسئولیت تعلیم و تربیت را بر دوش یک‌رشته از علم گذاشت.

دکتر علم الهدی با طرح انتقاداتی به برنامه‌های جمهوری اسلامی تصریح کرد: دو انتقاد به جمهوری اسلامی وارد است؛ اول اینکه چرا برنامه‌های توسعه بر محور اقتصاد تدوین‌شده است آن‌هم نه اقتصاد مقاومتی؟ درحالی‌که اقتصاد باید قمری باشد که به دور تعلیم و تربیت بچرخد نه بالعکس؛ دانشگاه نباید بر اساس اصول اقتصاد حرکت نماید. نقد دوم این است که در حوزه علم دینی، مباحثات حاشیه‌ای بیشتر از بحث‌های اصلی مطرح‌شده است.

دکترعلم‌الهدی در خصوص نگار کتاب نظریه اسلامی رشد انسان بیان داشت: در سال 1384 وزارت آموزش‌وپرورش برای تدوین سند تحول به دانشگاه شهید بهشتی مأموریت داد که فلسفه تعلمیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام را تبیین نماید؛ دستاوردهای این تحقیق مبنای سند تحول قرار گرفت. برای تکمیل مطالعات سند تحول در سال 1391، طرحی با عنوان «تبیین مبانی و الگوی رشد مبتنی بر دیدگاه اسلام» تعریف و اجرای آن را به دانشگاه شهید بهشتی سپرده شد. طرح از سال 1391 تا 1395 با مشارکت 80 نفر از محققان انجام شد. بخشی از نتایج طرح مذکور با تغییراتی در قالب کتاب نظریه اسلامی رشد انسان منتشر شد.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری افزود: در این کتاب از اصول حکمت متعالیه به‌عنوان آخرین دستاوردهای فلسفه اسلامی بسیار استفاده‌شده است و با استناد با اصول حکمت متعالیه به تحقیق و بررسی در اقیانوس باعظمت قرآن کریم، احادیث ائمه معصومین و سایر آموزه‌های دینی پرداختیم.

 در ادامه از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان، توسط دکتر سیدحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام و المسلمین سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علم الهدی مولف کتاب و  حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.


 

[]

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج